Ferie med kældedyr

Gældende rejseregler kan ses her Fød​evarestyrelsen

Ferie i Danmark

• Husk at undersøge, om det er tilladt at medbringe kæledyr i fx lejet lejlighed, sommerhus eller lign.
  • Er hunden/katten dækket af basis vaccinen? Det er slet ikke et lovkrav, men mere en sikkerhed for Jeres kæledyr i tilfælde af mødet med andre dyr der ikke er vaccineret.
  • Er den loppe/flåt behandlet, så I undgår at medbringe uønskede husgæster med hjem? ​
  • Er din tæve/hunkat steriliseret, eller er der mulighed for, at den kommer i løbetid, mens I er på ferie?
  • Det er en god idé at medbringe et lille rejse-kit til eksempelvis dårlig mave hos hund/kat. Fx. Canikur, mælkesyrebakterier, skånefoder og evt orme/parasitbehandling.​
  • Husk hundens/kattens medicin, hvis den er i behandling for smerter eller sygdom.
  • Er dit kæledyr sygdoms-forsikret?

Ferie i udlandet

• Ved rejse ud af Danmark er det lovpligtigt, at din hund/kat har et Europæisk kæledyrspas, som kun kan udstedes af en dyrlæge.​ Desuden skal hund og kat være Rabiesvaccineret senest 21 dage før udrejse af Danmark og have gyldig ID-mærkning.
  • Tjek altid gældende rejseregler for de lande der skal besøges (også gennemrejselande) på fødevarestyrelsens hjemmeside inden afrejse. Det er ejers eget ansvar, at rejseregler til de pågældende lande er overholdt, og det kan udløse både bøde og/eller karantæneophold for dyret, hvis ikke papirerne er i orden.
  • Det er vigtigt, at Jeres kæledyr har fået den lovpligtige parasit-behandling, der evt. gælder i det pågældende land. Det kan også gælde lande, der er mellemdestination på rejsen.
  • Vi anbefaler generelt, at rejsende kæledyr er beskyttet af den almindelige vaccine - bl.a fordi gadehunde/katte kan bære de smitsomme sygdomme.
  • Er dit kæledyr sygdoms-forsikret?
  • Det er en god idé at medbringe et lille rejse-kit til fx. dårlig mave hos hund/kat. Fx. Canikur, mælkesyrebakterier, skånefoder og evt. orme/parasitbehandling.​
  • Ved rejse til sydeuropa bør dyret altid behandles med et middel som beskytter mod lopper, flåter OG myg/fluer, som alle kan overføre visse former for blodparasitter (bl.a. "hundemalaria"), som ikke findes på vores breddegrader. Se hvilke parasitter, der er relevante for Jeres rejsedestination: https://www.esccap.org/travelling-pets-advice/

• Det er altid en god ide at ormebehandle dyret ved hjemkomst for at sikre, at der ikke hjembringes uønskede parasitter.

​​Centrum Dyreklinikken

Flegmade 11 B, 7100 Vejle